Opname in het leegstandsregister
Indien de gemeente het vermoeden heeft dat een woning of een gebouw leegstaat, dan gaat ze na of er voldoende aanwijzingen zijn. Dit onderzoek gebeurt op basis van de gegevens waarover de gemeente beschikt (bv. bevolkingsregister) en door een onderzoek ter plaatse. Indien er voldoende aanwijzingen zijn dat het pand wellicht leegstaat maakt de administratie een administratieve akte, technisch verslag en fotodossier op. Die documenten versturen we aangetekend naar alle eigenaars, samen met het belastingreglement, een toelichtingsfolder en de nodige documenten om beroep aan te tekenen.
Beroep aantekenen tegen de opname in het leegstandsregister
Ben je eigenaar van een woning die op het leegstandsregister werd opgenomen en ben je het niet eens met de opname, dan kan je binnen de 30 dagen na ontvangst van de kennisgevingsbrief beroep aantekenen. Je doet dit aangetekend of tegen ontvangstbewijs. Een modelformulier om beroep aan te tekenen stuur we mee met de kennisgevingsbrief en vind je ook onderaan deze pagina. In je beroepschrift geef je de argumenten aan waarom je van mening bent dat de woning niet leegstaat en staaf je dit met de nodige bewijsstukken.
Beslissing over je beroepschrift
Het college van burgemeester en schepenen behandelt je beroepschrift binnen de drie maanden na ontvangst. Tijdens die periode kan er bijkomende informatie of een plaatsbezoek worden gevraagd.